[특집 - SEA 스타트업 인터뷰] 인도네시아 "SHIPPER"의 대표인 Budi Handoko와 인터뷰

In 인도네시아 by J-CCEI posted Jun 29, 2018 Views 428
★ 본 인터뷰는 SEA Bridge에서 단독으로 진행하는 [특집 - SEA 스타트업 인터뷰]편 입니다. ★
 

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(▲SHIPPER의 홈페이지)

스타트업: Shipper / 대표: Budi Handoko

오늘은 SEA Bridge에서 두 번째로 마련한 동남아 스타트업 인터뷰를 진행하고자 합니다. 이번에는 인도네시아 배송 플랫폼 스타트업인 SHIPPER의 스토리를 들어보려고 합니다.
 
1. 안녕하세요, Budi Handoko 대표님. 반갑습니다. SEA Bridge 독자들께 Shipper는 어떤 회사인지 간략히 설명해주시죠.
☞ Shipper는 가맹점, 구매자, 3PL 및 택배사를 연결시키는 하나의 플랫폼입니다. 플랫폼은 불필요한 일을 수행하는 데 시간을 낭비하는 대신 회사들이 중요한 업무에 집중할 수 있도록 하죠. Shipper는 온라인 쇼핑에서 최고의 배송 경험을 제공하는 것을 목표로, 가격 비교, 선적 예약, 퍼스트 마일 픽업, 배송 추적 등의 서비스를 제공합니다. 
 
2. SEA Bridge 구독자 중에는 동남아로 진출하고 싶은 다양한 기업들이 있는데요, SEA Bridge 기사를 게재하면서 느낀 것이 동남아 진출은 동남아시아 인구 구성도 중요한 포인트라고 생각이 들더라구요. 그렇다면 동남아시아 인구 구성을 세 단어로 말씀해 주실 수 있을까요?
☞ 아직 다듬지 않은 원석처럼 야생적이지만, 구성을 보면 흥미롭고, 호기심을 유발하는 곳!
 
3. 그럼 동남아로 진출하고 싶은 한국 스타트업이나 인재들에게 조언할 부분이 있으신가요?
 동남아시아에 모든 국가의 특성은 다 다릅니다. 한국 또는 한 동남아 국가에서 이미 사업을 진행하고 있거나 비즈니스 모델을 보유하고 있다고해서 그것이 다른 국가에서도 효과가 있다는 것을 의미하지는 않습니다. 그래서 당신이 정말로 진출을 원하는 나라를 확실히 알 필요가 있어요. 그러니 각 나라의 전략에 맞게 집중하세요. 그래야 실수를 만들지 않겠죠. 항상 현지 파트너 또는 현지 전문가를 확보하세요. 창업 세계에서 시장을 잘 알고 있다고 주장하는 "가짜 전문가"가 있기 때문에 이른바 "지역 전문가"라고 불리는 모든 사람들을 주의 깊게 대할 필요가 있어요. 
 
4. 유익한 조언 감사드려요. 나중에 동남아에 진출하게 된다면 새겨 들어야될 부분이네요. 또 하나 궁금한 점은 동남아 진출을 하게되면 한국 기업들이 어려움을 겪는 것이 현지 인재채용이겠는데요, 혹시 Shipper는 어떻게 좋은 인재를 발굴하고 그들에게 동기부여를 하고 있죠?
 저희는 상시채용을 진행하고 있으며, 어떤 지원자든 환영하죠. 처음 팀원을 채용할 때 학력에 제한을 두지않고, 그들의 태도와 행동을 통해 지원자들을 지켜보죠. 물론, 채용에 항상 성공적인 것은 아니지만, 그런 사례가 있다면 수습기간에 더 유심히 지켜보기도 하죠. 또한 Shipper는 모든 직원들에게 자사 비전과 미션 그리고 회사의 가치를 공유합니다. 마지막으로 회사의 비전 및 미션과 적합한 직원을 찾아나가기 위해 초기에 높은 임금을 제공하지는 않습니다.
 
5. 앞서 말씀하셨다시피 동남아 국가는 각각의 특성이 있다고 하셨는데, 이와 같이 Shipper에서는 이런 문화 다양성을 얼마나 중요하게 생각하나요?
☞ 문화적 다양성은 회사가 얼마나 높이 날고, 얼마나 멀리까지 갈 수 있는지에 대한 것으로 저희 회사에서도 매우 중요하게 생각하고 있는 부분이죠. 저희 회사의 비즈니스가 확장될수록 회사에서 다양한 종류의 문화를 수용할 수 있어야 합니다. 그리고 우리가 필요로하는 다양한 문화와 함께 팀 구성원 모두 문화적 다양성을 지지하는 토대를 만들어야할 것입니다.
 
6. Shipper의 한국 진출 계획도 있나요?
☞ 한국시장은 다른 비즈니스 모델을 가진 우리에게 좋은 시장이 될 수 있어요. 하지만 현재 인도네시아 시장에 집중을 하고 있구요, 향후 Shipper가 타 시장에서도 확장할 준비가 완료되면, 그때 시장 조사를 할 계획입니다.
 
7. 네, 말씀 잘 들었습니다. 마지막으로 인도네시아 진출 예정인 한국 기업이 Shipper의 솔루션을 필요로한다면 어떻게 Shipper와 파트너십을 맺을 수 있는지 말씀해주세요.
☞ 저희는 배송 플랫폼이기 때문에 배송이 필요로한 서비스를 가지고 있다면 지원할 수 있을 것 같습니다. 또한 Shipper는 인도네시아 진출 예정인 한국기업의 이커머스 또는 문서 배송 등의 배송 게이트웨이가 될 수 있습니다. 관심이 있으시면, budi@shipper.id로 문의해주세요.
 
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(▲SHIPPER의 팀맴버)

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▼ 인터뷰 전문 (영문)

1. Could you share with us a short introduction about your company? What is the main problem you are trying to solve?

Shipper connects merchants, shoppers, 3PL and couriers under one platform. The platform allows these entities to focus at what's important, instead of wasting their time doing unnecessary jobs. The platform is designed to allow pricing comparison, shipment booking, first mile pickup, tracking as well as active customer support from Shipper's team. Shipper aims to give the best shipping experience in online shopping.

 

2. How would you describe Southeast Asia’s demographics in three words?

Wild, excited and curious

 

3. If you had any advice to Korean startups or talent thinking of entering Southeast Asia, what would it be?

Every country in South East Asia has different characteristics. When you have a model that’s working in Korea or even in one SEA country, it does not mean it will work in other countries. So you really need to make sure you know the country that you want in. Do focus on one country each so you don’t mess up. And always get a local partner or local expert. Be careful with all these so called “local expert”, because in the startup world, there are many fake “experts”, who claim to know the market well, but indeed, they never build a successful startup. 

 

4. How do you identify great talent and how do you keep your team motivated?

We appreciate talents from all walks. We do not limit ourselves in recruiting from university graduates, we also look at them from their attitude and behavior. Obviously there are misses, however that needs to be identified during probation period. We also share with all employees about our vision and mission and about the values of the company. We do not offer high pay in the beginning, in order to be able to attract employee based on vision and mission. 

 

5. How important is cultural diversity in your company?

Cultural diversity is the one who will definite how far the company can go. As we expand bigger in the future, we need to be able to accommodate many kinds of cultural in the company. And the company needs to be the one stronghold foundation for all of the team members with different culture to rely on.

 

6. What are your thoughts about South Korea as a potential market for your product/service?

It can be a good market for us, with a different business model. We will check out the market when we are ready to expand.

 

7. If there are any Korean startups which need your solution, please tell us how they can partner with your company. 

We are able to support them in terms of delivery. We can become their delivery gateway in Indonesia, either delivery of goods for ecommerce or documents. Please contact us at budi@shipper.id

 

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★ 2018 SEA Bridge 스타트업 인터뷰 특집기사 시리즈 

 

1. Jun 01, [특집 - SEA 스타트업 인터뷰] 말레이시아 "BEAM"의 대표인 Kenneth Ho와 인터뷰

 

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Posted Jun 29, 2018

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